Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΟΚΑΝΑΛΑ!ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕ!

ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗ

Η αγανακτισμένη επίθεση' στο fan page του Mega, την περασμένη εβδομάδα, σε απάντηση της (εκλαμβανόμενης από το διαδικτυακό πλήθος ως) υποτίμησης και αποσιώπησης του μεγέθους και της σημασίας της Κυριακάτικης συγκέντρωσης, είναι ενδεικτική μιας μιντιακής νέας τάξης πραγμάτων όπως την διαμορφώνουν πλέον τα διαδικτυακά κοινωνικά μέσα: της αποδοκιμασίας “αγανακτισμένων” καταναλωτών ειδήσεων στο “ληγμένο” ενημερωτικό προϊόν που τους σερβίρεται.
Για όσους δεν πληροφορήθηκαν τι συνέβη: το Mega, και ο ΑΝΤ1 δευτερευόντως, έγιναν στόχος ενός μαζικού κύματος διαμαρτυριών σε κάθε τόνο και ύφος, και επανειλημμένων καταγγελιών στο Facebook για “απρεπές περιεχόμενο” από την περασμένη Κυριακή το βράδυ και μετά. Οι διαμαρτυρίες αυτές είχαν σαν αποτέλεσμα να κλείσει η σχετική σελίδα του Mega και να “κρυφτούν” τα σχόλια στον AΝΤ1. Η σελίδα του Mega ξανάνοιξε σε διαφορετική διεύθυνση στο Facebook, αλλά ήδη έχει εντοπιστεί από τους “αγανακτισμένους τηλεθεατές” και το φαινόμενο επαναλαμβάνεται καθώς γράφονται οι γραμμές αυτές...
Στο Διαδίκτυο δεν φτουράει η AGB λοιπόν και, παρ' ότι, δίχως άλλο, ο τόνος και το ύφος των “επιθέσεων” είναι συχνά ανοίκειος και υβριστικός, η ζωντανή αποδοκιμασία, με την ηχηρή απουσία μάλιστα υποστηρικτών του καναλιού, φωτίζει διαφορετικά τα μέχρι τούδε στοιχεία τηλεθέασης, προσθέτοντας την παράμετρο “αξιολόγηση” του θεάματος. Επίσης δείχνει πως η διαχείριση μέσων που επιτρέπουν τη διάδραση με το κοινό δεν επιτρέπει εύκολα ελαφρότητες και πολύ περισσότερο καθεστωτικές στρατεύσεις, γιατί είναι απηνής ο πέλεκυς της απαξίωσης των διαδικτυακών “μαζών” και των πραγματικών τους αντιδράσεων. Οι Αγανακτισμένοι του Συντάγματος και των άλλων πλατειών συνέχονται και από την πολύπλευρη και ποικιλόμορφη απόρριψη της πλαγίως κρατικής ενημέρωσης
Το Mega ειδικά είναι στο στόχαστρο ενός ολόκληρου κόσμου στα κοινωνικά μέσα εδώ και καιρό: το hashtag #megamou στο twitter συγκεντρώνει, την ώρα του δελτίου των 8, δεκάδες σχόλια σαρκασμού και απαξίωσης, μια και θεωρείται το “κυβερνητικό” κανάλι, το πιο νομιμόφρον στην κυβέρνηση και την τρόικα από τα δελτία ειδήσεων (μαζί με του Σκάι). Είναι χαρακτηριστική η ειρωνική διαδικτυακή καμπάνια για να αποδοθεί η εισφορά ΕΡΤ στο Mega, μια και είναι το πιο “κρατικό” από όλα τα κανάλια.

Όλα αυτά είναι στοιχεία γενικότερων αλλαγών που ξαναορίζουν τη σχέση θεατή-θεάματος και επιφαινόμενα της ανάδυσης μιας εποχής “μειούμενων αποδόσεων” σε ότι αφορά τη μιντιακή προπαγάνδα στη μορφή που την γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Καθώς η κρίση κατασπαράζει το βιοτικό επίπεδο όλο και πιο ευρέων τμημάτων του πληθυσμού, το Διαδίκτυο θα γίνεται όλο και περισσότερο ένας τόπος όπου η κυρίαρχη προπαγάνδα, στην μέχρι τούδε οικεία της μορφή, θα τρώει τα μούτρα της πάνω στην πραγματικότητα της βιωμένης διάψευσής της. Οι μορφές που θα πάρει η απόρριψη αυτή, αλλά και η ποιότητα των αντιπροτάσεων, εξαρτώνται από πρωτοβουλίες που θα διεκδικήσουν τον επανορισμό των μέσων πάνω στη νέα αμφίδρομη σχέση με το “κοινό” τους, που θα έχει πλέον τη δυνατότητα να αποτελεί και αυτό, κατά μόνας ή συλλογικά, ένα μέσο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου