Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Στην Ελλάδα... εξαφανίστηκαν πολλοί μέτριοι μαθητές

Η πανδημία ενίσχυσε τις ανισότητες στην εκπαίδευση παγκοσμίως, σύμφωνα με τον «Economist»

Κανείς δεν ήταν πραγματικά έτοιμος για ένα lockdown»

έγραφε πρόσφατα ο «Economist», αφιερώνοντας μια εκτεταμένη ανάλυσή του στις εκπαιδευτικές ανισότητες που δημιούργησε σε παγκόσμιο επίπεδο η πανδημία του κορωνοϊού.

Το ερώτημα βέβαια είναι ποιοι μπόρεσαν να αντιδράσουν γρήγορα και αποτελεσματικά στην απειλή και ποιοι όχι.

Ποιες χώρες

είχαν εύκολα εφαρμόσιμα σχέδια για να κερδίσουν τον χαμένο εκπαιδευτικό χρόνο και ποιες όχι.

Και εδώ φαίνεται ότι τοποθετήθηκε, ανεξαρτήτως κρατικής βούλησης και εθνών, ένα νέο ανυπέρβλητο εμπόδιο: εκείνο των ταξικών ανισοτήτων.

Στις περιοχές πολλών χωρών της ΕΕ

στις οποίες κατοικούν πολίτες από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν το οικοδόμημα της γνώσης να «θολώνει».

Αντίθετα σε περιοχές εύπορων κοινωνικών τάξεων εκπονήθηκαν γρήγορα σχέδια τα οποία μπόρεσαν να υποστηρίξουν σπίτια ή σχολεία με γρήγορες ταχύτητες στο Διαδίκτυο και τεχνικό εξοπλισμό.

Στο ρεπορτάζ του «Economist» ξεχωρίζει μια συγκλονιστική διαπίστωση:

Σε περιοχές μεγάλων πόλεων (όπως το Άμστερνταμ της Ολλανδίας)

με κατοίκους οικονομικά ασθενών τάξεων καταγράφηκαν περιπτώσεις μαθητών οι οποίοι όχι μόνο δεν προχώρησαν καθόλου στη μόρφωσή τους τελευταίους μήνες, αλλά αποδείχτηκε ότι ήξεραν. . . λιγότερα από όσα είχαν μάθει την περασμένη χρονιά.

Έτσι, είδαμε ανισότητες

βασισμένες στην κοινωνική τάξη των μαθητών, ανισότητες βασισμένες σε πολιτικές αποφάσεις (άλλα σχολεία άνοιγαν, άλλα όχι στη διάρκεια της καραντίνας), ανισότητες βασισμένες στις υποδομές (χώρες της ΕΕ έσπευσαν να προσλάβουν περισσότερους εκπαιδευτικούς και να λειτουργήσουν ολιγομελείς τάξεις, κάτι που τους επέτρεψε να λειτουργήσουν διά ζώσης για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα, ενώ άλλες όχι).

Η σχολική χρονιά

που διανύουμε δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει καλύψει (ή μπορεί να καλύψει στον χρόνο που μένει) τη διδακτέα ύλη της, με την παράταση της σχολικής χρονιάς να είναι ένα σχετικά εύκολο μέτρο και θα υιοθετηθεί πιθανότατα και στη χώρα μας.

Ωστόσο δεν φαίνεται να λύνει το πρόβλημα, με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συζητούν μέχρι και την επανάληψη του σχολικού έτους. 

Το πλήρες ρεπορτάζ ΤΗΣ ΜΑΡΝΥΣ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ, στα ΝΕΑ, 1/3/2021

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου