Σάββατο 8 Μαΐου 2021

Πρωτοφανές / Σοβαρή φθορά γλυπτού στην Ακρόπολη από κομπρεσέρ

   Δεν έχουν τέλος ως φαίνεται οι περιπέτειες της Ακρόπολης από την ώρα που βάλθηκε το υπουργείο Πολιτισμού να ξεκινήσει τις επεμβάσεις εφαρμόζοντας, όπως έχει καταγγελθεί από φορείς και επιστήμονες, ιδεοληπτικά σχέδια για την αναμόρφωση του Παρθενώνα αλλά και την πολιτική στρατηγική του για προσέλκυση τουριστικών μαζών.

   Μετά το «τσιμέντωμα» και τη δρομολόγηση ειδικής μαρμάρινης πινακίδας με το όνομα του χορηγού και της υπουργού στον Βράχο, σειρά έχει αρχαίο γλυπτό που, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έπεσε «θύμα» των εργασιών που πραγματοποιούνται στο μνημείο για την απορροή των ομβρίων υδάτων. Ε, όχι και κομπρεσέρ στην Ακρόπολη, θα μπορούσε να αναφωνήσει κανείς. Κι όμως, στην εποχή των αρίστων, βαριά μηχανήματα χρησιμοποιούνται στο εμβληματικό μνημείο για να υλοποιηθεί ένα έργο κατόπιν εορτής. Όπως όλοι θυμόμαστε πρώτα πλημμύρισε η Ακρόπολη εξ’ αιτίας των τσιμεντοστρώσεων και μετά εκπονήθηκε η απαιτούμενη συμπληρωματική υδραυλική μελέτη, που είχε τεθεί ως αναγκαίος όρος για την υλοποίηση των εργασιών από την εγκριτική απόφαση. Ο αναστηλωτής των Προπυλαίων, δρ. αρχιτεκτονικής Τάσος Τανούλας είχε από νωρίς κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Ωστόσο για το υπουργείο Πολιτισμού, ήταν απλώς μέρα Σάββατο!

   Για τη χρήση κομπρεσέρ όμως στην Ακρόπολη, θα είχε ενδιαφέρον να ακούσουμε τις εξηγήσεις τόσο της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών όσο και της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεων, ακόμα περισσότερο της ίδιας της υπουργού Πολιτισμού και κατά τα άλλα αρχαιολόγου Λίνας Μενδώνη. Γιατί απ’ όσο γνωρίζουμε στους οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, πόσο μάλλον σε ένα μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς οι εργασίες γίνονται χειρωνακτικά και με παρακολούθηση από αρχαιολόγο, πράγμα που επίσης δεν συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ας δώσουν λοιπόν οι αρμόδιοι τις δέουσες εξηγήσεις.

   Ας μη θυμηθούμε βέβαια και την καταστροφή τριών πωρόλιθων από αρχαίο τοιχίο που βρέθηκε κατά τη θεμελίωση του ανελκυστήρα πλαγιάς όπως έχουν καταγγείλει στην Αυγή τόσο η πρόεδρος του ΣΕΑ Δέσποινα Κουτσούμπα όσο και ο αρχιτέκτονας, αναστηλωτής των Προπυλαίων Τάσος Τανούλας. Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, σε δύο μόλις μήνες, μετράμε ήδη δύο  σοβαρές καταστροφές αρχαιοτήτων στην Ακρόπολη. Τι άλλο πρέπει να συμβεί για να σταματήσουν οι εργασίες στο μνημείο; Να γκρεμιστεί ο Παρθενώνας;

   Δυστυχώς όμως, οι περιπέτειες στο εμβληματικό μνημείο της χώρας και κηρυγμένο μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την Ουνέσκο, δε σταματούν εδώ.

   Ο πολυδιαφημισμένος νέος ανελκυστήρας πλαγιάς, που εγκαινιάστηκε με δόξα και τιμή από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό,  δυστυχώς έχει αρχίσει ήδη να παρουσιάζει προβλήματα. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, εδώ και καιρό έχει παρουσιαστεί πρόβλημα με την υπερθέρμανση ενός πηνείου, με αποτέλεσμα να σταματάει η λειτουργία του ανελκυστήρα έως ότου κρυώσει το συγκεκριμένο εξάρτημα. Το συγκεκριμένο πρόβλημα, μάλιστα, έχει προκαλέσει διχογνωμία ανάμεσα στην ιταλική εταιρεία MASPERO που υλοποίησε την εγκατάσταση του ανελκυστήρα πλαγιάς και της ελληνικής εταιρείας με την οποία συνεργάστηκε για το έργο. Η ελληνική εταιρεία αποδίδει το πρόβλημα στην τοποθέτηση του πηνείου από τη ΜASPERO, ενώ η ιταλική εταιρεία από την πλευρά της υποστηρίζει ότι υπάρχει άλλο πρόβλημα που προκαλεί τη δυσλειτουργία του πηνείου. Και το υπουργείο Πολιτισμού από τη δική του πλευρά τηρεί σιγή ιχθύος.

   Μόνο που σε λίγες ημέρες ανοίγει ο τουρισμός και μαζί οι αρχαιολογικοί και άλλοι χώροι πολιτισμού. Τι εξηγήσεις θα δώσει τότε το υπουργείο, δεδομένου ότι η Ακρόπολη είναι το διασημότερο μνημείο της χώρας που συγκεντρώνει χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά, και τον νέο ανελκυστήρα που αποτελεί τον μοναδικό τρόπο πρόσβασης των ανάπηρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών στο μνημείο.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου