
Όπως ήταν αναμενόμενο κάθε πολιτικό κόμμα εστιάζει σε διαφορετικά σημεία της έκθεσης ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Άλλοι θέλουν να μιλήσουν για τα εύφλεκτα υλικά, άλλοι για το σταθμάρχη, άλλοι για το μπάζωμα. Αυτό συμβαίνει γιατί κάθε σημείο του πορίσματος αναδεικνύει λάθη και παραλείψεις που σημειώθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους όταν βρισκόταν στην εξουσία άλλο κόμμα. Κάποιες από αυτές τις ευθύνες είναι πολιτικές και διαχρονικές και κάποιες ποινικές και αφορούν την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Προφανώς και μόνο από την αναφορά στην καταστροφή πολύτιμων στοιχείων από τον τόπο του δυστυχήματος προκύπτουν συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες σε διάφορες βαθμίδες του κρατικού μηχανισμού που φθάνουν μέχρι τον πρωθυπουργό, ο οποίος ενορχήστρωσε την επιχείρηση συγκάλυψης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έπρεπε να έχει ήδη υποβάλλει την παραίτησή του στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας – ο οποίος όμως δεν θα έπρεπε να είναι στο γραφείο του για να την παραλάβει γιατί θα έπρεπε να έχει παραιτηθεί και αυτός για το ρόλο που έπαιξε στη συγκάλυψη.
Η ουσία όμως του πορίσματος βρίσκεται στην επιβεβαίωση της διαχρονικότητας του εγκλήματος και συγκεκριμένα σε δυο σημεία: Στην έλλειψη πόρων συντήρησης και λειτουργίας και στην απαξίωση των σιδηροδρόμων με στόχο την ιδιωτικοποίησή τους. Και τα δυο αυτά στοιχεία είναι αποτέλεσμα των μνημονίων.
Το 2012 η Πανελλήνια
Ομοσπονδία Σιδηροδρόμων μας είχε αναθέσει να παρουσιάσουμε ένα
ντοκιμαντέρ στο οποίο τα μέλη της παρουσίαζαν τους κινδύνους που θα
ακολουθούσαν την ιδιωτικοποίηση αλλά και την πορεία που οδηγεί σε αυτή.
Γιατί πάντα το πετυχημένο ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας απαιτεί
«προεργασία», με την μορφή της απαξίωσης των υποδομών ώστε να πειστεί η
κοινή γνώμη ότι ο δημόσιος τομέας δεν είναι σε θέση να διατηρήσει τον
έλεγχό τους.
Προς τιμήν τους οι εργαζόμενοι άφησαν σε δεύτερη μοίρα
τα δικά τους προβλήματα από τις μειώσεις μισθών και τις απολύσεις και
θέλησαν να προειδοποιήσουν την κοινή γνώμη για τα προβλήματα ασφάλειας.
Κανείς δεν τους άκουσε.
Όσα μας είπαν τότε έγιναν πραγματικότητα με τον πιο φρικτό τρόπο στα Τέμπη.
Οι διαχρονικές ευθύνες διαδοχικών κυβερνήσεων εξηγούν με τον καλύτερο τρόπο γιατί το λαϊκό κίνημα που κατεβαίνει στους δρόμους δεν ελέγχεται και δεν συντονίζεται από κανένα κόμμα εξουσίας. Ποιο κόμμα της αντιπολίτευσης ή της συμπολίτευσης θα μπορούσε να μιλήσει ανοιχτά για τα αίτια του δυστυχήματος; Το ΠΑΣΟΚ που έφερε τα μνημόνια ή μήπως ο Τσίπρας που ιδιωτικοποίησε το σιδηρόδρομο και τώρα σφυρίζει αδιάφορα καθώς βολιδοσκοπεί το έδαφος για πιθανή επιστροφή του στο πολιτικό προσκήνιο; Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η ΝΔ που θα μπορούσε να αποδώσει την ευθύνη στις ιδιωτικοποιήσεις δεν το έκανε όλο αυτό το διάστημα γιατί το ξεπούλημα είναι γραμμένο στο DNA της και η ίδια έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πραγματοποίησή του.
Όπως έχουμε σημειώσει και στο παρελθόν, το έγκλημα στα Τέμπη είναι σαν το έγκλημα στο Οριάν Εξπρες: όλοι οι ύποπτοι είναι τελικά ένοχοι. Όσοι αντιμετωπίσουν ποινικές ευθύνες θα πρέπει να βρεθούν στη φυλακή αλλά κανείς δεν μπορεί να διαγράψει τις πολιτικές ευθύνες όσων επέβαλαν μνημόνια κατ΄εντολή της ΕΕ και του ΔΝΤ.
Ας δούμε τώρα ένα από τα σημεία της παρουσίασης του πορίσματος που επιβεβαιώνουν τους φόβους που εκφράζαμε πριν από 13 χρόνια.
«Ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας υπέφερε πολύ από τις οικονομικές κρίσεις που ξεκίνησαν στα τέλη του 2009 και κορυφώθηκαν το 2010, αναφέρει το πόρισμα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την κακή συντήρηση και την όλο και πιο υποβαθμισμένη υποδομή και μια διαρθρωτική έλλειψη προσωπικού, απαραίτητου για να συνεχίσει να παρέχει τις συνήθεις υπηρεσίες. Το σιδηροδρομικό σύστημα δεν είχε ανακάμψει από αυτή την κατάσταση μέχρι τις αρχές του 2023.
– Ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ δεν προβαίνει σε προληπτική συντήρηση των υποδομών ελέγχου, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Παρεμβάσεις πραγματοποιούνται όταν αποτυγχάνουν (κρίσιμα) στοιχεία, ακόμη και για έργα ανάταξης που παραδίδονται εν μέρει σε χρήση. Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο ο ΟΣΕ διαχειρίζεται τις ικανότητες των σταθμαρχών του δεν εγγυάται ότι είναι ικανοί για τις εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια για τις οποίες είναι υπεύθυνοι και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
– Επίσης, δεν είχε
πραγματοποιηθεί μεθοδευμένη παρακολούθηση της απόδοσης κανενός από τους
σταθμάρχες, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να μην έχει εικόνα για την όποια
επιδείνωση στην ποιότητα εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την
ασφάλεια.
Δεν λαμβάνονταν υπόψη από τον ΟΣΕ οι απαραίτητες
αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων και άλλων στοιχείων ενός
κοινωνικοτεχνικού συστήματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο
χρησιμοποιούμενος εξοπλισμός, οι απαιτούμενες εργασίες, το διαθέσιμο
περιβάλλον εργασίας και οι γενικές οργανωτικές ρυθμίσεις να εξαντλούν τα
όρια του επιχειρησιακού προσωπικού πέρα από αυτό που είναι ανθρωπίνως
αποδεκτό με βιώσιμο τρόπο.
– Επικρατούσε μια ισχυρή πεποίθηση ότι όλοι οι λειτουργικοί κίνδυνοι μπορούν να ελεγχθούν με την αυστηρή εφαρμογή κανόνων, υπό όλες τις συνθήκες. Αυτό είχε επίσης αντίκτυπο στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι αντιμετώπιζαν αλλαγές λόγω συνεχών εργασιών στη γραμμή ή/και βλαβών σε καθημερινή βάση, κάτι που απαιτούσε συνεχή εγρήγορση και υψηλό επίπεδο ανθεκτικότητας.
– Στο πλαίσιο αυτό, η Hellenic Train δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι παρείχε συνεχή εκπαίδευση στους μηχανοδηγούς της, ιδίως για επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια και για σχετικές μη τεχνικές. Επίσης, δεν ήταν διαθέσιμη κάποια διαδικασία εντός της Hellenic Train για τη συστηματική παρακολούθηση της απόδοσης των μηχανοδηγών σχετικά με την ποιότητα των επικοινωνιών που σχετίζονται με την ασφάλεια ή άλλες κρίσιμες για την ασφάλεια δραστηριότητες.
Κατά τη συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε επίσης ότι αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 το 2016, θα είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας που πιθανότητα δεν θα επέτρεπαν να συμβεί το δυστύχημα. «Η προσωπική μου γνώμη είναι όσοι καθυστέρησαν τη σύμβαση 717 και μιλώ για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να χάσουν τη ζωής τους αυτά τα παιδιά» δήλωσε στην παρουσίαση του πορίσματος ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου