Επέστρεψε στη γενέτειρά του, τον Κατσικά Ιωαννίνων απ΄όπου διευθύνει μια τεράστια επιχείρηση-κλειδί για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Dulin via Getty Images
Γέννημα θρέμμα Ιωαννίνων ο Δημήτρης Βαρτζιώτης έχει κατορθώσει να επιτύχει κάτι που φαντάζει ακατόρθωτο. Μετά από σπουδές στην αεροναυπηγική και χρόνια εργασίας στη Γερμανία, επέστρεψε
στη γενέτειρά του, τον Κατσικά Ιωαννίνων απ΄όπου διευθύνει μια τεράστια επιχείρηση-κλειδί για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία εστιάζει στην εξέλιξη της ψηφιακής υπόστασης των αυτοκινήτων.
Ο Δημήτρης Βαρτζιώτης με το βλέμμα στραμμένο στην επίλυση των προβλημάτων της τεχνολογικής εξίσωσης, ανατρέχει στην φιλοσοφική εξισορρόπηση της υπαρξιακής του αναζήτησης.
Μαθηματικός, ποιητής, θεατρικός συγγραφέας και φιλόσοφος, έχει κατορθώσει να δημιουργήσει στον Κατσικά Ιωαννίνων μια μίνι SiliconValley.
Η προσέγγισή του για τα μεγάλα ερωτήματα της τεχνολογικής εξέλιξης αλλά
και της φιλοσοφικής αναζήτησης, τον κατατάσσει στις μεγάλες
προσωπικότητες της εποχής μας. Ο διάλογος μαζί του είναι απολαυστικός:στη γενέτειρά του, τον Κατσικά Ιωαννίνων απ΄όπου διευθύνει μια τεράστια επιχείρηση-κλειδί για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία εστιάζει στην εξέλιξη της ψηφιακής υπόστασης των αυτοκινήτων.
Ο Δημήτρης Βαρτζιώτης με το βλέμμα στραμμένο στην επίλυση των προβλημάτων της τεχνολογικής εξίσωσης, ανατρέχει στην φιλοσοφική εξισορρόπηση της υπαρξιακής του αναζήτησης.
Κύριε Βαρτζιώτη είστε περίοπτος αεροναυπηγός, μηχανικός και PhD. Ποιος ακριβώς είναι ο τομέας με τον οποίο ασχολείστε;
Η κύρια εργασία μου είναι να οδηγώ ένα jet τεχνολογίας όπου το Engineering και το InformationTechnologies πρέπει να συντρέχουν και να συναγωνίζονται.
Σε αυτό το άρμα της τεχνολογικής αιχμής πρέπει να διαχειρίζομαι τις εξαιρετικές γνώσεις των συνεργατών μου, τις ιδέες και τα όνειρά τους και τους εγωισμούς τους και τους μεγάλους πελάτες μου όπως MERCEDES, BMW, AUDI, PORSCHE, ESA, BOSCH, SAMSUNG και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις.
Τι ακριβώς δημιουργείτε για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες;
Το κεντρικό θέμα των εργασιών μας είναι αυτό που λέμε DigitalSimulation, δηλαδή η ανάπτυξη των οχημάτων σε ψηφιακή μορφή πριν περάσουν στην παραγωγή. Π.χ. η ευστάθεια του αυτοκινήτου, η αεροδυναμική του, η θερμοδυναμική του, τα συστήματα πληροφορικής, το machinelearning, η τεχνητή νοημοσύνη, virtualreality και ο συνδυασμός αυτών των προβλημάτων πρέπει να επιλύονται ψηφιακά δηλαδή πριν την πραγματοποίησή τους. Είναι η νέα ψηφιακή επιστήμη και τεχνολογία.
Γιατί μετά από λαμπρές σπουδές επιλέξατε να επιστρέψετε από τη Στουτγάρδη στα Γιάννενα;
Ποτέ δεν επέστρεψα. Εδώ στα Γιάννενα είναι η Αρχή μου. Για να έχω ένα απλό σύστημα αναφοράς. Όταν ρωτάς πόσο μακριά είναι η Νέα Υόρκη ουσιαστικά ρωτάς πόσο μακριά από πού; Ή όταν ρωτάς πόσο χρόνο χρειάζομαι εννοείς πάλι από που; Αυτό το πού είναι απλά ο τόπος μου. Εκεί που πρωτομίλησα, που πρωτοέπαιξα, που πρωτο… Σ’ αυτό τον πρωτότοπο έβαλα το σημείο αναφοράς μέτρησης των αποστάσεων της γης, να μετράω τη γη δηλαδή να γεωμετρώ. Η γη είναι στρογγυλή άρα όλα τα σημεία της είναι ισοδύναμα, δεν υπάρχουν δηλαδή προνομιακά σημεία. Ο καθένας επιλέγει το δικό του σημείο αναφοράς, το πρωτότοπό του. Το πρωτότοκο τέκνο του πρωτότοπου είναι η φιλοξενία. Μετά ακολουθούν ενδεχομένως οι μπάσταρδοι της εχθροξενίας.
Σ’ αυτόν τον πρωτότοπο κατοικεί η Μνημοσύνη, η θεότητα των ισχυρών αναμνήσεων.
Στο βιβλίο μου «Ανακρούσεις» αναφέρομαι διεξοδικά σ’ αυτά.
Πώς μπορείτε να επικοινωνήσετε την εργασία σας μακρόθεν;
Η σημερινή τεχνολογία επιτρέπει την μακρόθεν επικοινωνία αρκεί να ξέρεις το πώς και γιατί. Είναι το νέο management. Ο αντιμπάστακας.
Πόσους επιστήμονες απασχολούν οι επιχειρήσεις σας; Τι ακριβώς κάνει αυτό το προσωπικό;
Στη Γερμανία, στη TWTScience & Innovation, απασχολούνται περίπου 350 μόνιμοι επιστημονικοί συνεργάτες από τους τομείς της Μηχανολογίας της Αεροναυπηγικής, της Πληροφορικής, των Μαθηματικών, της Φυσικής αλλά και άλλων επιστημών όπως του ανθρωπισμού. Από αυτούς οι μισοί είναι Διδάκτορες και οι άλλοι Μεταπτυχιακοί. Είναι όλοι η περηφάνια της γερμανικής γνώσης και της πρωτοπορίας στην τεχνολογική καινοτομία.
Στα Γιάννενα, στη ΝΙΚΙ DigitalEngineering, απασχολούνται περίπου 20 επιστήμονες της ίδιας κατηγορίας. Όλοι τους επιλύουν δύσκολα τεχνολογικά προβλήματα, τα περισσότερα απλησίαστα για πολλούς άλλους.
Εξηγείστε μας ποια θα είναι η νέα ηλεκτρονική παρέμβαση στα αυτοκίνητα. Μπορούν να αποτραπούν τα ατυχήματα;
Εδώ βιώνουμε ένα καινοτομικό άλμα. Όλα θα είναι μία πληροφορία τελικά, το ψηφιακό όχημα και το ψηφιακό εργοστάσιο θα προγραμματίζονται ψηφιακά πριν γίνουν πραγματικότητα. Οι ψηφιακές προσομοιώσεις, η τεχνητή νοημοσύνη, οι νέοι υπολογιστές θα είναι στο τέλος όλα ένα τεράστιο σύνολο αριθμών 0,1.
Θα δούμε σύντομα να κινούνται αυτοκίνητα χωρίς οδηγούς; Θα έρθει αυτή η μέρα που θα οδηγεί η Αλέξα ή η Σίρι;
Αναπόφευκτα. Η αυτόνομη οδήγηση είναι ένα από τα κεντρικά τεχνολογικά θέματα της εταιρείας μας. Θα βιώσουμε όμορφες εκπλήξεις, θα διευκολύνουν τη ζωή του ανθρώπου.
Υπάρχει και μια άλλη πλευρά του εαυτού σας, η φιλοσοφική αναζήτησή, η λογοτεχνική αγωνία. Τι σας κάνει να γράφετε;
Η φιλοσοφική αναζήτηση είναι το θεμέλιο σκέψης. Είναι ένας τρόπος να δεις τον κόσμο από μακριά. Π.χ. είναι η ειδικότητα του γενικού, η επιστημονική τέχνη της εποπτείας. Στο βιβλίο μου «Σχόλια σε στοχασμούς του LudwigWittgenstein» και η γερμανική του έκδοση «Kommentare zu Wittgensteins Zitaten» που σ’ ένα χρόνο μπήκε σε bestseller λίστα, αναφέρομαι διεξοδικά στη φιλοσοφική μου σκέψη. Εκεί περιγράφω τη σχέση των μαθηματικών και της ποίησης, εκεί διαφαίνεται η μορφή εισήγησης ενός νέου Ψηφιακού Προσομοιωτικού Ρεαλισμού. Kατά κάποιον τρόπο η προσπάθεια μιας νέας εναλλακτικής γλώσσας προγραμματισμού.
Η λογοτεχνική αγωνία είναι ο ανεξήγητος τρόπος έκφρασης της ανθρώπινης αγωνίας. Γιατί γράφω; Δεν γνωρίζω.
Γιατί επιμένετε να μαθηματικοποιείτε τη ζωή; Μετριέται η ζωή με νούμερα και εξισώσεις;
Στην αρχή σας είπα ότι όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις στηρίζονται στην ψηφιακή δομή των υπολογιστών δηλαδή στα bits 0, 1. Να λοιπόν ένα παράδειγμα όπου βιώνουμε τους αριθμούς χωρίς να το καταλαβαίνουμε στη καθημερινή μας ζωή. «Όλα είναι αριθμός» έλεγαν οι Πυθαγόρειοι. Ο Leibnitz μας εισήγαγε το δυαδικό σύστημα τη βάση της ανάπτυξης των υπολογιστών και ολόκληρης της ψηφιακής και ηλεκτρονικής επανάστασης.
Όπως ξέρετε ο ίδιος είμαι ερευνητής μαθηματικός. Είναι γοητεία. Αξεπέραστη.
Μετριέται η φύση με γεωμετρία;
Θεός ο μέγας αεί γεωμετρεί. Ουδείς αγεωμέτρητος εξίτω μου την στέγην.
Πέρα από τη περιορισμένη εμβέλεια των αισθήσεών μας να αντιλαμβανόμαστε το φυσικό κόσμο έχουμε και ένα νου που γεννά τη γεωμετρία για να την κατανοήσουμε ή έστω να την μετρήσουμε. Σε καμία περίπτωση να απαντήσουμε στο γιατί της φύσης αλλά στο πώς. Ήρθε η Γεωμετρία (Μαθηματικά) να μας δώσει μερικές σαφείς απαντήσεις. Τις υπόλοιπες ίσως η ποίηση!
Ένα από τα πιο τρυφερά κομμάτια σας στις Ανακρούσεις ήταν τα Καλοκαίρια. Πώς ήταν τα καλοκαιρία σας ως παιδιού; Πώς είναι τα καλοκαίρια σας τώρα;
Δύσκολα και όμορφα. Ανεπανάληπτα. Τώρα τα καλοκαίρια μου είναι όμορφα και δύσκολα.
Τι σας ξυπνάει κάθε πρωί;
Η όρεξή μου να εργαστώ.
Τι σας νανουρίζει τις νύχτες; Τι ονειρεύεστε για τα κορίτσια σας;
Έρχονται οι μούσες της ποίησης, του έρωτα, των μαθηματικών και της φιλοσοφίας και αποκοιμιέμαι. Θέλω οι κόρες μου να είναι υγιείς και να με ξεπεράσουν με άνεση.
Πώς θέλετε να σας θυμάται η ιστορία; Ως ιδιοφυή μηχανικό/ μαθηματικό ή ως λογοτέχνη;
Δεν έχω καμία φιλοδοξία υστεροφημίας.
Πόσο πονάει να σκέφτεται κανείς όταν λύνει όλες τις μαθηματικές προκλήσεις; Ποιο είναι το πιο μεγάλο σας όνειρο;
Η μεγάλη πρόκληση είναι η μη λύση ενός προβλήματος. Τα μαθηματικά είναι η μεγάλη σχολή της ταπείνωσης, της μη έπαρσης, όπως είπαν.
Για να σας πω ένα μυστικό μου. Θα ήθελα να έβλεπα ένα εναλλακτικό μαθηματικό κόσμο που δεν θα στηρίζεται στην αξιωματική τυραννία. Ας τα πούμε Αναρχομαθηματικά, δηλαδή να αρχίζουν χωρίς αρχή από το χάος και να καταλήγουν σε αυστηρές ομορφιές και γοητείες. Αλλά και τελευταία μειδίασα όταν είδα ένα άρθρο Ινδών Μαθηματικών να στηρίζεται και να επεκτείνει την μέθοδό μου GETMe. Αλλά επίσης και την χρήση της Μεθόδου από κινέζους ερευνητές μηχανικούς.
Η GETMe μέθοδος δημοσιεύτηκε πρόσφατα απ’ τον εκδοτικό οίκο CRC με τίτλο «TheGETMeMeshSmoothingFramework». Η GETMe αφορά τον υπολογισμό ευστάθειας, αντοχής, δυναμικής, αεροδυναμικής οχημάτων και αεροπλάνων. Επίσης εφαρμόζεται στον μεγάλο κλάδο του ComputerGraphics.
Πότε τελειώνουν όλα;
Ποτέ!
Ο Δρ. Δημήτρης Βαρτζιώτης είναι Αεροναυπηγός Μηχανικός (MSc) και Πολιτικός Μηχανικός (MSc). Εκπόνησε το διδακτορικό του στον τομέα της Υπολογιστικής Μηχανικής. Εργάστηκε ως επιστημονικό στέλεχος στην IBM Γερμανίας. Ίδρυσε και διευθύνει τις εταιρείες ΝΙΚΙ ΜΕΠΕ και TWT GmbH. Η TWT GmbH ανακηρύχθηκε για το 2013-2014 πρώτη στη συνολική αξιολόγηση και στην καινοτομία μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ερευνά στην επιστημονική τεχνολογία, στα θεωρητικά Μαθηματικά και δημοσιεύει σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά εκδοτικών οίκων όπως Elsevier και Springer. Είναι επίσημος κριτής της Ευρωπαϊκής Μαθηματικής Εταιρείας (zbMATH) και της Αμερικανικής Μαθηματικής Εταιρείας (AMS).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου