Τις πρακτικές καρτέλ στον ελληνικό Τύπο καταδικάζει η Κομισιόν και
δηλώνει πρόθυμη να συνεργαστεί με την ελληνική επιτροπή Ανταγωνισμού για
το θέμα του μονοπωλίου στη διανομή.
Επίσης αναφέρει ότι τις ανησυχίες αυτές τις έχει λάβει υπόψη στον σχεδιασμό του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» για την περίοδο 2021 έως 2027 (Το πρόγραμμα χρηματοδότησης του πολιτιστικού και οπτικοακουστικού τομέα).
Επιπλέον, η Κομισιόν επιδοκιμάζει τα πρόστιμα που επέβαλε πρόσφατα στα πρακτορεία διανομής η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις πρακτικές καρτέλ που ακολουθούσαν, δεν αναφέρεται ωστόσο στην τελευταία απόφαση της Επιτροπής να παγώσει την αύξηση τιμών που επεδίωξε να επιβάλει το «Άργος», προκαλώντας την αντίδραση των μικρότερων εκδοτικών μονάδων.
Η ερώτηση της Κ. Κούνεβα έγινε με αφορμή τη μονομερή απόφαση του μοναδικού πλέον πρακτορείου διανομής στην Ελλάδα, του «Άργους», ιδιοκτησίας Μαρινάκη, να αυξήσει τις τιμές για τις υπηρεσίες διανομής, κάνοντας κατάχρηση της μονοπωλιακής του θέσης και δημιουργώντας κινδύνους όχι μόνο οικονομικής εξουδετέρωσης των μικρότερων εκδοτικών επιχειρήσεων, αλλά και για την ελευθερία του Τύπου και τη Δημοκρατία στην Ελλάδα.
Αναλυτικά η ερώτηση της κ. Κούνεβα έχει ως εξής:
«Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο, επιχειρηματικός όμιλος που συγκεντρώνει μεγάλο όγκο εκδοτικών δραστηριοτήτων ελέγχει ταυτοχρόνως και το μοναδικό πρακτορείο διανομής εντύπων σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Ο θεμελιώδης κανόνας περί ανταγωνισμού στην ΕΕ ορίζει ότι οι επιχειρήσεις δεν επιτρέπεται να καταχρώνται τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά για να παραγκωνίζουν τους μικρότερους ανταγωνιστές τους.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ενέχει κινδύνους όχι μόνο για την οικονομική εξουδετέρωση μικρών επιχειρήσεων, αλλά κυρίως για την ελευθερία του Τύπου και τη δημοκρατία.
Δεδομένου ότι η Εθνική Αρχή Ανταγωνισμού έχει κινήσει ήδη αυτεπάγγελτη έρευνα για την αγορά της διανομής Τύπου στην Ελλάδα, ενώ στον κλάδο των ΜΜΕ, μέσα σε μια δεκαετία, έκλεισαν 80 επιχειρήσεις, χάθηκαν 8.000 θέσεις εργασίας και σήμερα για ένα μεγάλο μέρος των απασχολουμένων οι δεδουλευμένες αμοιβές καθυστερούν από 2 έως 12 μήνες, ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα μονοπώλησης στην έκδοση και διανομή Τύπου και η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από μια επιχείρηση στον κλάδο;
2. Με ποιο τρόπο θα παρέμβει, ώστε να αντιμετωπιστεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός στον Τύπο και να αποφευχθούν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση αλλά και στον θεσμικό ρόλο των ΜΜΕ;»
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ
«Η κ. Vestager εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Η Επιτροπή συνεργάζεται στενά με την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσω του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ανταγωνισμού με στόχο την προστασία του ανταγωνισμού. Δεδομένου ότι οι αγορές Τύπου και διανομής Τύπου είναι, κατ’ αρχήν, εθνικές ή τοπικές, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι ο κατάλληλος φορέας για να ερευνήσει πιθανές παραβιάσεις της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού βάσει του ελληνικού και/ή ενωσιακού δικαίου περί ανταγωνισμού.
Όπως επισημαίνει η κα βουλευτής, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει πράγματι κινήσει έρευνα για την αγορά διανομής Τύπου στην Ελλάδα. Τον Δεκέμβριο του 2018 η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπίστωσε ότι τα δύο πρακτορεία διανομής Τύπου στην Ελλάδα, η «ΑΡΓΟΣ Α.Ε.» και η «ΕΥΡΩΠΗ Α.Ε.», επιδίδονταν σε αντιανταγωνιστικές πρακτικές. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμο συνολικού ύψους μισού εκατομμυρίου ευρώ στα δύο πρακτορεία. Η Επιτροπή εξακολουθεί να παρακολουθεί τις εξελίξεις στις ελληνικές αγορές μέσων ενημέρωσης και είναι πρόθυμη να συνεργαστεί με την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού στις προσπάθειές της να διασφαλίσει την επιβολή του ενωσιακού δικαίου περί ανταγωνισμού.
Η Επιτροπή θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική την ελευθερία και την πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συγχρηματοδοτεί το Παρατηρητήριο για την πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης (MPM). Τα αποτελέσματα του 2017, τα οποία δημοσιεύτηκαν τον Νοέμβριο του 2018, δείχνουν ότι καμία χώρα δεν είναι ασφαλής έναντι των κινδύνων για την πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης και προσδιορίζουν συγκεκριμένα ζητήματα όσον αφορά τον πλουραλισμό της αγοράς στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της οικονομικής κατάστασης της χώρας.
Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η συγκέντρωση της αγοράς προκαλεί ολοένα και μεγαλύτερη ανησυχία σε ορισμένους πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένου του Τύπου, και έλαβε υπόψη αυτόν τον προβληματισμό στον σχεδιασμό της πρότασης κανονισμού της για τη θέσπιση του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» (2021 έως 2027)»».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου