του Στρατή Μπουρνάζου
την ποίησιν ή την δόξα;
την ποίηση
Χριστόν ή Βαραββάν;
Χριστόν
την Γαλάτειαν ή μιαν καλύβην;
την Γαλάτεια
Ν. Εγγονόπουλος, «Το γλωσσάριο των ανθέων» (1948)
την ποίηση
Χριστόν ή Βαραββάν;
Χριστόν
την Γαλάτειαν ή μιαν καλύβην;
την Γαλάτεια
Ν. Εγγονόπουλος, «Το γλωσσάριο των ανθέων» (1948)
–«Θέλεις
μέλι ή γάλα του κουτιού στις φέτες το ψωμί σου» , ρώτησε ο Κούνελος τον
Λουλού Πουφ, που τον είχε επισκεφθεί. –«Και από τα δύο! Και μέλι και
γάλα του κουτιού!», απάντησε αμέσως με ενθουσιασμό ο Πουφ. Μετά όμως,
για να μη φανεί πλεονέκτης, πρόσθεσε: –«Σου χαρίζω όμως το ψωμί!»
(Α. Α. Μιλν, «Ο Πουφ και η συντροφιά του»)
To ερώτημα
«ασφάλεια ή ελευθερία», «ασφάλεια ή δικαιώματα» έχει εγκατασταθεί στο
κέντρο της δημόσιας συζήτησης εδώ και χρόνια. Η απάντηση είναι
προδιαγεγραμμένη: η Δεξιά με την ασφάλεια, η Αριστερά με την ελευθερία,
και ο πολίτης διαλέγει ελευθέρως. Και ειδικά τούτους τους καιρούς της
ανασφάλειας και επισφάλειας, διαλέγει την πολύ συγκεκριμένη και αναγκαία
«ασφάλεια», αντί το άπιαστο πουλί που λέγεται «ελευθερία».
Τι πταίει; Μα, το ίδιο το ερώτημα. Αν πρέπει να αρνηθούμε έναν όρο, αυτός είναι ο διαζευκτικός σύνδεσμος. Να αρνηθούμε το «ή», για να κερδίσουμε τα άλλα δύο: «και ελευθερία και ασφάλεια», «και δικαιώματα και ασφάλεια» — και ακόμα καλύτερα: «δικαιώματα, για να έχουμε ασφάλεια». Να πούμε, λοιπόν, ότι η ασφάλεια είναι καλό πράγμα. Ότι όλοι, και όχι μόνο οι «νοικοκυραίοι», θέλουν να νιώθουν ασφαλείς. Όταν (νιώθουμε ότι) απειλούμαστε, διαρρηγνύονται βασικοί όροι της συμβίωσης (θυμάμαι, εδώ, το άρθρο του Δημήτρη Χριστόπουλου, σε παλιότερα «Ενθέματα»).
Θέλουμε λοιπόν, και εμείς, οι αριστεροί, οι κινηματίες, την ασφάλεια• δεν είμαστε τίποτε ατρόμητα ξωτικά. Αλλά πρέπει να πούμε, πρώτον, ότι ασφάλεια δεν σημαίνει –ή δεν σημαίνει μόνο– φυλακές, αστυνομία και αστυνόμευση. Σημαίνει μέριμνα, σχολεία, νοσοκομεία, παιδικούς σταθμούς, φροντίδα για
τους ηλικιωμένους, ασφαλείς δρόμους κ.ο.κ. Δεύτερον, ότι η αστυνόμευση, όπως ασκείται, είναι βασικός παράγων ανασφάλειας και φόβου, σε ένα φαύλο κύκλο. Τρίτον, ότι η καταστολή, εκτός από απάνθρωπη, συχνά είναι δημαγωγική και αναποτελεσματική. Όταν, λ.χ. μια «σκούπα» σαρώνει τους τοξικοεξαρτημένους, πηγαίνοντάς τους σε μια απόμερη γειτονιά, κανένα πρόβλημα δεν λύνει — μόνο το μεταθέτει και το πολλαπλασιάζει.
Το θέμα είναι μεγάλο και σοβαρό, και δεν πρέπει να το αποφύγουμε ενόψει δημοτικών εκλογών. Το αντίθετο, ειδικά στην Αθήνα όπου ο Γ. Καμίνης εξελέγη καλλιεργώντας ελπίδες για μια άλλη πολιτιή. Δεν το έκανε, και πρωτοστάτησε μάλιστα (Βίλα Αμαλία, Αγορά Κυψέλης, έξωση αστέγων από το Πνευματικό Κέντρο, εκκένωση Συντάγματος) στη δοκιμασμένη λογική της καταστολής. Εμείς λέμε: «Και ασφάλεια και ελευθερία. Ζωντανές γειτονιές σε μια ανοιχτή πόλη! Τα δικαιώματα, η φροντίδα για τους ανθρώπους και τους τόπους, εγγυώνται την ασφάλεια». Θα τα συζητήσουμε την Kυριακή 11 του Μάη, στις 19.00, στην εκδήλωση της Ανοιχτής Πόλης στο περίπτερό της, στα Προπύλαια. Θάναι ωραία, με μικρές εισηγήσεις συγκεκριμένες (για την κατοικία, την υγεία, τους τοξικοεξαρτημένους, τοπικές αναπλάσεις και άλλα πολλά) και κουβέντα. Για να επεξεργαστούμε πώς το «και ασφάλεια και ελευθερία» μπορεί να γίνει απτή πολιτική.
Τι πταίει; Μα, το ίδιο το ερώτημα. Αν πρέπει να αρνηθούμε έναν όρο, αυτός είναι ο διαζευκτικός σύνδεσμος. Να αρνηθούμε το «ή», για να κερδίσουμε τα άλλα δύο: «και ελευθερία και ασφάλεια», «και δικαιώματα και ασφάλεια» — και ακόμα καλύτερα: «δικαιώματα, για να έχουμε ασφάλεια». Να πούμε, λοιπόν, ότι η ασφάλεια είναι καλό πράγμα. Ότι όλοι, και όχι μόνο οι «νοικοκυραίοι», θέλουν να νιώθουν ασφαλείς. Όταν (νιώθουμε ότι) απειλούμαστε, διαρρηγνύονται βασικοί όροι της συμβίωσης (θυμάμαι, εδώ, το άρθρο του Δημήτρη Χριστόπουλου, σε παλιότερα «Ενθέματα»).
Θέλουμε λοιπόν, και εμείς, οι αριστεροί, οι κινηματίες, την ασφάλεια• δεν είμαστε τίποτε ατρόμητα ξωτικά. Αλλά πρέπει να πούμε, πρώτον, ότι ασφάλεια δεν σημαίνει –ή δεν σημαίνει μόνο– φυλακές, αστυνομία και αστυνόμευση. Σημαίνει μέριμνα, σχολεία, νοσοκομεία, παιδικούς σταθμούς, φροντίδα για
τους ηλικιωμένους, ασφαλείς δρόμους κ.ο.κ. Δεύτερον, ότι η αστυνόμευση, όπως ασκείται, είναι βασικός παράγων ανασφάλειας και φόβου, σε ένα φαύλο κύκλο. Τρίτον, ότι η καταστολή, εκτός από απάνθρωπη, συχνά είναι δημαγωγική και αναποτελεσματική. Όταν, λ.χ. μια «σκούπα» σαρώνει τους τοξικοεξαρτημένους, πηγαίνοντάς τους σε μια απόμερη γειτονιά, κανένα πρόβλημα δεν λύνει — μόνο το μεταθέτει και το πολλαπλασιάζει.
Το θέμα είναι μεγάλο και σοβαρό, και δεν πρέπει να το αποφύγουμε ενόψει δημοτικών εκλογών. Το αντίθετο, ειδικά στην Αθήνα όπου ο Γ. Καμίνης εξελέγη καλλιεργώντας ελπίδες για μια άλλη πολιτιή. Δεν το έκανε, και πρωτοστάτησε μάλιστα (Βίλα Αμαλία, Αγορά Κυψέλης, έξωση αστέγων από το Πνευματικό Κέντρο, εκκένωση Συντάγματος) στη δοκιμασμένη λογική της καταστολής. Εμείς λέμε: «Και ασφάλεια και ελευθερία. Ζωντανές γειτονιές σε μια ανοιχτή πόλη! Τα δικαιώματα, η φροντίδα για τους ανθρώπους και τους τόπους, εγγυώνται την ασφάλεια». Θα τα συζητήσουμε την Kυριακή 11 του Μάη, στις 19.00, στην εκδήλωση της Ανοιχτής Πόλης στο περίπτερό της, στα Προπύλαια. Θάναι ωραία, με μικρές εισηγήσεις συγκεκριμένες (για την κατοικία, την υγεία, τους τοξικοεξαρτημένους, τοπικές αναπλάσεις και άλλα πολλά) και κουβέντα. Για να επεξεργαστούμε πώς το «και ασφάλεια και ελευθερία» μπορεί να γίνει απτή πολιτική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου