Η ¨Διαλεκτική της ήττας¨ του Ράσελ Τζάκομπυ, καθηγητή ιστορίας στο πανεπιστήμιο UCLA της Καλιφόρνια, είναι μία αδρομερής παρουσίαση του δυτικού μαρξισμού.
Παρόλο
που ο δυτικός μαρξισμός έχει να παρουσιάσει μόνο ήττες σε πολιτικό
επίπεδο, σε αντίθεση με τον σοβιετικό μαρξισμό που επικράτησε και
προβλήθηκε ως η βασιλική οδός προς το σοσιαλισμό, αποτελεί, για τον
Ράσελ Τζάκομπυ, ένα εξαιρετικά γόνιμο πεδίο ιδεών, που μπορεί να
κινητοποιήσει κριτικά και δημιουργικά τη σύγχρονη σκέψη.
Ο
λεγόμενος δυτικός μαρξισμός χαρακτηρίζεται από μία πολυφωνία που όμως,
αν εξεταστεί αντιθετικά προς τη λενινιστική πρόσληψη του μαρξισμού,
παρουσιάζει συνεκτικά στοιχεία. Ο Τζάκομπυ δε θα μπορούσε εκ των
πραγμάτων να διαπραγματευτεί διεξοδικά το θέμα του, καθώς ο κατάλογος
των προσωπικοτήτων, που εντάσσονται, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στο
μαρξιστικό ρεύμα σκέψης, είναι πολύ μεγάλος. Η μελέτη του καταπιάνεται
με ορισμένες μόνο προσωπικότητες, όπως η Ρόζα Λούξεμπουργκ, ο Ολλανδός
μαρξιστής Άντον Πάννεκουκ, ο Γκέοργκ Λούκατς και κάποιοι εκπρόσωποι της
Σχολής της Φραγκφούρτης.
Πέρα
από τις διαφορετικές συνθήκες στις οποίες διαμορφώθηκαν ο δυτικός και ο
σοβιετικός μαρξισμός, που σχετίζονται με το βαθμό ανάπτυξης του
αντιπάλου, δηλαδή της αστικής τάξης, ο Τζάκομπυ εντοπίζει ως αφετηρία
της απόκλισής τους μία διαφοροποίηση στην ανάγνωση του Χέγκελ. Οι
μαρξιστές της δυτικής Ευρώπης επηρεάστηκαν κυρίως από τον ιστορικό
χεγκελιανισμό της ¨Φαινομενολογίας του Πνεύματος¨ ενώ ο σοβιετικός
μαρξισμός στηρίχτηκε στον επιστημονικό χεγκελιανισμό της ¨Λογικής¨. Οι
δύο διακριτές χεγκελιανές παραδόσεις θα οδηγήσουν σε διαφορετικούς
δρόμους τους μαρξιστές.
Ο
σοβιετικός μαρξισμός θα λέγαμε πως κινήθηκε σε μία δομική αντίληψη της
πραγματικότητας, η οποία υπερτόνισε μονομερώς τον οικονομικό παράγοντα
και παραμέλησε τα στοιχεία του εποικοδομήματος. Έτσι, απεκδύθηκε τον
ανθρωπιστικό χαρακτήρα του μαρξισμού, με αποτέλεσμα τον γραφειοκρατικό
εκφυλισμό του. Από την άλλη, ο δυτικός μαρξισμός, διαβλέποντας τη
σημασία της υποκειμενικότητας στη διαλεκτική διαδικασία της ταξικής
συνειδητοποίησης, καταπιάστηκε κυρίως με τομείς του εποικοδομήματος,
όπως η τέχνη, η φιλοσοφία και η ψυχολογία.
Η
περιδιάβαση του δυτικού μαρξισμού είναι γοητευτική. Ωστόσο η μελέτη του
Ράσελ Τζάκομπυ διακρίνεται από μία μονομέρεια. Στις μέρες μας, όπου η
ήττα του κομμουνιστικού κινήματος επέφερε το μαρασμό της μαρξιστικής
θεωρίας, είναι αναγκαίο να διαβάσουμε αντιστικτικά και όχι αντιθετικά
τον «ορθόδοξο» μαρξισμό και τις «ανορθόδοξες» αποκλίσεις του. Ο
μαρξισμός δεν είναι ούτε δόγμα ούτε θεωρητική κατασκευή, είναι μια
επαναστατική θεωρία που διαμορφώνεται σε στενή και διαλεκτική σχέση με
την επαναστατική πρακτική.
Η
μεγαλειώδης Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, η διολίσθησή της σε
γραφειοκρατικό κρατισμό και η οριστική της ήττα, αποτελεί τη
σημαντικότερη απόπειρα της εργατικής τάξης για τη δημιουργία μιας
κοινωνίας όπου ο άνθρωπος δε θα εκμεταλλεύεται άνθρωπο. Ο μαρξισμός δε
μπορεί να ιδωθεί πια ξεκομμένος από αυτή την οδυνηρή εμπειρία. Δεν
μπορούμε να αγνοήσουμε το παρελθόν και να προσποιηθούμε πως δε μας
αγγίζει το «μίασμα» του υπαρκτού σοσιαλισμού. Ο μαρξισμός είναι μια
θεωρία μπαρουτοκαπνισμένη, άρρηκτα δεμένη με την πράξη. Ο λενινισμός
βαραίνει εκ των πραγμάτων περισσότερο από οποιοδήποτε ακαδημαϊκό
μαρξισμό.
Η
¨Διαλεκτική της ήττας¨ του Ράσελ Τζάκομπυ αποτελεί ένα καλό ερέθισμα
για να επιστρέψουμε στις πηγές, να ξαναδιαβάσουμε τη μαρξιστική
παράδοση, «ορθόδοξη» και «ανορθόδοξη». Στις δύσκολες μέρες που ζούμε, ο
μαρξισμός, με τον βαθύτατα ανθρωπιστικό πυρήνα του και τον ανελέητα
κριτικό χαρακτήρα του, είναι αναγκαίος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου